Застрахователният пазар в България е спаднал с 5 на сто през първото тримесечие на тази година в сравнение със същия период на миналата, показва статистика на Комисията за финансов надзор. Изненадващо, животозастраховането отбелязва повишение на премиите с 4.4%, което компенсира понижението от близо 7 на сто в общото застраховане. От началото на кризата полиците "Живот" губят клиенти заради намалените доходи на хората. Общата сума на премийния приход, събран от всички компании в бранша, е над 408 млн. лв. От тях 345 млн. лв. са от общо застраховане.
Първото тримесечие обаче е доста добро за печалбите на дружествата – в общото застраховане печалбата на целия сектор само от основна дейност е близо 9 млн. лв., с 68% ръст за година. Ако се прибавят и други съпътстващи дейност към него, резултатът на компаниите е с 50 на сто по-висок – до 17.7 млн. лв. Още по-голям ръст има в животозастраховането – там печалбата от основна дейност се качва почти пет пъти до 13.6 млн. лв. Крайният финансов резултат на сектора е печалба от 15.7 млн. лв., повече от двойно спрямо първото тримесечие на миналата година.
Автомобилните полици са тези, които продължават да поддържат привличането на пари за застраховки – техният дял е нараснал от малко над 70% от пазара към март миналата година до 75 на сто през тази. Освен това задължителната "Гражданска отговорност" вече има по-голям дял от "Автокаско", за разлика от предишни години, когато премиите по "Каско" бяха винаги по-големи от тези по "Гражданска".
Заради икономическата криза се купуват все по-малко нови автомобили, които бяха основен източник на "Каско" досега, освен това много собственици си спестяват подновяване на полицата, която не е задължителна.
Резервите, които компаниите заделят за бъдещи плащания, се увеличават и в двата сектора на бранша – в животозастраховането те нарастват с 9 на сто до близо 520 млн. лв., а в общото вече са над 1.3 млрд. лв., със 7 на сто ръст за година
Източник: Dnevnik.bg