Единната информационна система за бързото отчитане на сключените полици по "Гражданска отговорност" се очаква да бъде готова до края на март следващата година. Това обявиха на пресконференция от постоянната работна група по проблемите на задължителната автомобилна застраховка, в която влизат представители на Комисията за финансов надзор (КФН), Министерството на вътрешните работи, Министерския съвет, Министерството на финансите, Асоциацията на българските застрахователи, Гаранционния фонд и Националното бюро на българските автомобилни застрахователи.
Концепцията за системата предвижда чрез нея издаваните от застрахователните агенти полици по "Гражданска отговорност" да се отчитат в нея до 24 часа след сключването им. Всички дружества на пазара ще имат достъп до платформата и уникални номера за сключените от тях полици, а Гаранционният фонд ще разбира в реално време за това какви полици са издадени, кой ги е издал и кой е бенефициент по тях.
По този начин бизнесът и държавата очакват да се пресече практиката полиците да се отчитат със закъснение, което изкривява и статистиката за обхвата на задължителната автомобилна застраховка в посока надолу.
В момента незастрахованите превозни средства в България са между 20 и 23 процента от всички регистрирани за движение, с което страната е на последно място в ЕС по обхват на "Гражданска отговорност" при изискване застрахованите да са поне 90%.
Според експертите поради тази причина ЕС може да "спусне" бариери пред българските автомобили, в резултат на което органите на реда в останалите страни членки да започнат да спират за проверка всеки шофьор с BG регистрация.
По думите на зам.-председателя на КФН Борислав Богоев и само малко над 10% непокритие може да се окаже достатъчно основание за действия на Еврокомисията, а минималното европейско изискване е поне 75% от регистрираните коли да са със сключена "Гражданска отговорност".
"За щастие Европейската комисия не е предприела мерки в тази посока и се надявам това никога да не се случи", коментира Богоев, като допълни, че за него като шофьор би било много неприятно и даже обидно, ако в страни членки го спрат за проверка поради ниския обхват на задължителната автомобилна полица.
Според експертите на работната група ниският обхват на задължителната автомобилна застраховка се дължи и на липсата на добра отчетност на сключените полици, което трябва да се елиминира като проблем с въвеждането на информационната система.
"В момента, в който постъпих в длъжност, при близо 500 хил. сключени застраховки 160-170 хил. бяха отчетени със закъснение", посочи Борислав Богоев, който влезе в надзора през юли тази година. Той цитира и данни, според които делът на незастрахованите по "Гражданска отговорност" автомобили е всъщност много по-малък, ако се отчетат колите, които реално се движат по пътищата.
Така например по протоколи от КАТ незастрахованите коли в пътнотранспортни произшествия са само около 1.3%. По критерия претенции към Гаранционния фонд пък са още по-малко. "Външни проверяващи органи пък са стигнали до извода, че в страната има не повече от 10% незастраховани автомобили", посочи Богоев.
Задължително да се иска сключена полица по "Гражданска отговорност", преди държавата да предоставя административни услуги, е сред обсъжданите от работната група промени в Кодекса за социално осигуряване, с които контролът върху застраховката да бъде затегнат още повече, стана ясно още вчера.
От асоциацията на българските застрахователи отново потвърдиха готвеното от компаниите в сектора 10-20% поскъпване на задължителната автомобилна застраховка заради повишените регулаторни изисквания за допълнителни резерви и ниската цена на "Гражданска отговорност" спрямо обема на претенциите и изплащаните обезщетения.
Източник: Dnevnik.bg