Застрахователните компании да не могат да изискват поставянето на стикери на автомобилите при сключване на застраховка "Автокаско", решиха депутатите. Те приеха на първо четене промени в Кодекса за застраховането. Текстът забранява на застрахователните компании "да поставят знаци, белези или други индикации" върху или на видимо място в колите. Това забранява лепенето на познатите стикери с надпис "Автомобилът е маркиран" върху стъклата на колите, но не ограничава самият процес на маркиране. Той представлява издълбаване с абразив на миниатюрен код върху части от автомобила, което не се вижда с просто око.
За предложението гласуваха 75 депутати, против бяха осем, а десетима се въздържаха, съобщи БТА.
Според вносителя - Министерския съвет, досегашната практика на лепене на стикери по никакъв начин не е доказала своята ефективност и не намалява кражбите на коли.
"Сключването, влизането в сила, изменението и прекратяването на застрахователния договор, както и изпълнението на задълженията по него не могат да бъдат обвързвани с поставянето на знаци, белези или други индикации върху или на видимо място в моторното превозно средство, е записано в предлаганите промени. За да влязат в сила, те трябва да бъдат обсъдени в парламентарните комисии, приети и на второ четене и публикувани в "Държавен вестник".
Изрично се забранява поставянето на знаци, белези или други индикации върху или на видимо място в моторното превозно средство, които пряко или косвено указват наличието на сключена застраховка.
Все пак се допуска на колите да се поставят знаци с цел реклама. В този случай обаче колата трябва да собственост на рекламираното дружество или да е взета от него под наем, на лизинг или с друг договор.
Записано е изрично условие застраховател или презастраховател да не може да обвързва поставянето на знаците със сключването на застраховката.
За шофьорите, които карат маркирани неправилно коли, глобата е 50 лв., а за застрахователите - между 30 хил. и 60 хил. лв. при първо нарушение, и двойно по-голяма, ако то се повтори.
Съпредседателят на Синята коалиция Мартин Димитров коментира, че с промяната в закона проблемът с кражбите на коли няма да бъде решен. "Ако част от компаниите се занимават с нелегална дейност, не е ли по-добре да се работи по тях," попита той. Десният съюз очаква година след влизането в сила на промяната МВР да отчете ефекта от нея.
Петър Димитров от Коалиция за България пък заяви, че промяната се прави заради двама души - вътрешния министър Цветан Цветанов и сочения за лидер на "Октопода" Алексей Петров. Тази мярка не е достатъчно ефективна и ще доведе до обратния ефект, тъй като ще падне една задръжка пред крадците, каза левият депутат. Според него няма правна причина да се налага глоба от 50 лева за маркиран автомобил, а това ще е още един повод за рекет от страна на КАТ.
Димитър Бойчев от ГЕРБ посочи, че оборотите на маркиращите фирми са около 40 - 60 млн. лв. годишно, но парите не влизат в застрахователните компании и с тях не се плащат премии. "Създава се честна конкуренция между застрахователните компании", коментира по-късно пред медиите Валентин Николов от ГЕРБ и допълни, че при компаниите, които не работят с маркиращи фирми, кражбите са по-големи.
По данни на Комисията за финансов надзор кражбите при маркирани автомобили са средно 0.15% от всички застраховани, а при немаркирани този дял е 0.3%.
Съгласен съм с част от доводите на опозицията, но това е част от мерките, които трябва да се вземат, за да не се легитимира организираната престъпност чрез фирмите за маркиране, каза Николов. Той посочи, че стикерите за застраховка "Гражданска отговорност" остават, но се работи те да са електронни.
Източник: Dnevnik.bg