Фирмите губят близо 500 часа годишно за отношения с данъчната администрация, но това всъщност е напредък, съобщават от Националната агенция за приходите. Те напомнят, че този разход на време е посочен в тазгодишната класацията на Световната банка "Правене на бизнес" (Doing business), но през миналата година фирмите са губили средно по 616 часа. Измерено в работни дни, това означава, че бизнесът може да отделя 15 дни повече на дейността си, вместо да ги посвещава в общуване приходните агенции (НАП и митници).
Международната финансова институция класира 183 изследвани държави по редица показатели, включително и по отделено време плащане на данъците и осигуровки, както и за обработка на документите по тези взаимоотношения. В общото класиране пък страната ни се придвижва до 69-о място тази година, което е 16 позиции под миналата.
Причина за напредъка е възможността фирми и физически лица да проверят в интернет какви лихви дължат по данъци и осигуровки, с чието плащане са закъснели.
По данни на НАП годишно в агенцията постъпват над 40 милиона електронни документа. Приходното ведомство предоставя на клиентите си общо 25 електронни услуги. Според изчисленията на агенцията това означава, че срещу минимална инвестиция в електронен подпис гражданите и фирмите спестяват около 330 млн. лв. на година от това, че не губят времето на своите служители в път и опашки.
Най-използвана е услугата за подаване на ДДС декларации по интернет - над 80% от регистрираните по ДДС 210 000 търговци изпращат документите си по този начин. Средномесечно по електронен път в агенцията идват и по 3 милиона осигурителни декларации. Около 200 000 уведомления за трудови договори месечно подават фирмите чрез интернет.
"Знаем, че не можем да направим плащането на данъци приятно, но се стремим да го направим по-лесно. Очевидният път за това е развиването на нови и усъвършенстването на съществуващите електронни услуги", каза по този повод изпълнителният директор на НАП Красимир Стефанов.
Източник: Dnevnik.bg