На фона на предпазливите прогнози за развитието на пазара в общото застраховане представителите на животозастрахователния сектор гледат доста по-оптимистично на предстоящата година. През последните години сегментът генерира съществена част от общия ръст, отчитан на застрахователния пазар, като очакванията са силните темпове на растеж да се запазят. За 2012 г. премийните приходи в сектора нараснаха с 6.5%, а към деветмесечието на 2013 г. отчетеното увеличение е с 22.5% на годишна база, показват данните на Комисията за финансов надзор. Прогнозите на мениджъри от сектора са двуцифрените темпове на растеж на приходите от продажби на животозастрахователни продукти да се запазят, макар и малко в по-умерени граници. "Очаквам през 2014 г. животозастраховането да отчете ръст на премийните приходи с поне 10%", посочва изпълнителният директор на "Булстрад Живот" Светла Несторова. Около 10% нарастване на бизнеса в сектора прогнозира и изпълнителният директор на "Алианц България Живот" Андрей Александров.
Потенциал за растеж
Предпоставки за това не липсват. От една страна, общият обем на пазара все още е сравнително малък, което създава възможности за разрастване. "Българският пазар се характеризира с толкова ниска степен на проникване на животозастрахователни продукти и толкова ниска плътност, че дори и само амбициите на основните играчи на пазара са достатъчен фактор за растеж", обяснява Светла Несторова. Всъщност по думите й именно амбициите за експанзия на бизнеса на някои от основните играчи в сектора ще бъдат и основният двигател на пазара през 2014 г.
Очакваното възстановяване на икономиката също ще допринесе за подобряването на резултатите на животозастрахователите. "Показателно е, че дори в момента, в условията на силно свито потребление, премийните приходи в сектора растат с 25%, изтъква Светла Несторова. Освен това смятам, че кризата свърши, което е фактор за увеличаването на потреблението", допълва тя.
Ролята на банките
Благоприятни условия за развитието на бранша идват по линия и на някои други външни фактори. В годините преди кризата ръстът на банковото (най-вече ипотечно) кредитиране беше един от основните двигатели за развитието и на животозастрахователния сектор. Представителите на бранша обаче посочват, че дори и в периода на кризата банковото застраховане остава сред най-добре развиващите се канали за продажби, като очакванията им са тенденцията да се запази. "Удобството, което получава клиентът при получаване на цялостна финансова услуга от едно място, е важен фактор за това", обяснява изпълнителният директор на "Алианц България Живот" и изпълнителен вицепрезидент на "Алианц България холдинг" Андрей Александров. По думите му принос за развитието на пазара през тази година ще има и здравното застраховане.
"Друг съществен фактор за ръст в нашия сектор е ясната тенденция за намаляване на лихвите по депозитите", отбелязва той. Въведеният от началото на 2013 г. данък върху доходите от лихви по срочни депозити също оказа известен положителен ефект в тази посока, тъй като пренасочи част от потребителския интерес към алтернативни форми на спестяване като инвестиционни фондове и инвестиционни застраховки "Живот". "Ние разполагаме с продукти, които са добра алтернатива на банковия депозит и предлагат възможност за диверсификация на спестяванията", обяснява Александров.
Източник: Capital.bg